Value Beleggen

Benjamin Graham is de grondlegger van Value Investing. Samen met David Dodd publiceerde hij in 1934 het boek Securities Analysis hetgeen wordt beschouwd als het belangrijkste boek voor investeerders. In dit boek wordt onderscheid gemaakt tussen investeren en speculeren. 
In 1949 publiceerde Ben Graham The Intelligent Investor hierbij beschrijft hij het belangrijke concept Margin of Safety en introduceert hij Mr. Market. Mr Market staat symbool voor de inefficiënte beleggingsmarkt. 

Speculeren of Beleggen
Er bestaat een wezenlijk verschil waarop de aandelenmarkten benaderd worden. Bij speculeren hoopt men om in zo een kort mogelijk tijdsbestek een winst te behalen. De factor geluk speelt hierbij een zeer grote rol. Bij Value Investing is de termijn in eerste instantie minder van belang. Het behoud van kapitaal staat voorop. Derhalve worden bij Value Investing risico's uitgesloten. 

Sit back, relax and enjoy the flight
Value Investing kan worden vergeleken met een vliegtuig dat van Amsterdam naar New York vliegt. Alvorens men een vlucht uitzoekt, doet men veel research om een goede vlucht te vinden (prijs/kwaliteit). Men weet dat de vlucht een lange tijd in beslag neemt. De eindbestemming / koersdoel is uiteraard bekend en men weet dat men deze bestemming / doel zal bereiken. Onderweg kan er turbulentie optreden. 

Een belangrijk aspect wat bij beleggen speelt is uiteraard emotie/psychologie (Behavioral Finance). Veel mensen laten zich misleiden door de markt. Een van de grondleggers van Value Investing is Benjamin Graham en noemt dit Mr. Market. Op het moment dat Mr. Market positief gestemd is, wil hij alles kopen tegen welke prijs dan ook. Zodra Mr. Market negatief is gestemd, wil hij verkopen ongeacht de prijs. De kunst bij Value Investing is om zich niet te laten leiden door de emoties en uitspattingen van Mr. Market, maar om juist gebruik te maken van de kansen die zijn gedrag creëert. 

Tegenstrijdigheid
Wanneer iets in de reclame is en men een fikse korting krijgt op iets in de supermarkt, dan koopt men vaak een extra voorraad aan. Zodra dit op de aandelenmarkten gebeurd en koersen van aandelen dalen, dan wordt MR. Market nerveus en gaat al zijn aandelen verkopen. Terwijl men juist op dat moment tegen korting de aandelen kan aankopen. 

Bij Value Investing gaat men op zoek naar bedrijven die in de aanbieding zijn en tegen korting op de beurs kan kopen. Bedrijven waarvan de eigenlijke waarde veel meer waard is dan de huidige beurswaarde. 

Uitsluiten van risico's 
Door te beleggen volgens de Value Investing filosofie gaat men risico's uitsluiten. Als iet in de aanbieding is zal de kans dat het tegen nog meer korting wordt verkregen aanzienlijk kleiner zijn, dan iets wat nog ontzettend duur is geprijsd. Als Value Beleggers willen wij onnodige risico's uitsluiten. 

Waarom beleggen in de emerging markets, terwijl er in Europe, Amerika en China fantastische koopkandidaten zijn. 

Waarom beleggen in technologie, een business die te moeilijk is om te begrijpen en veel risico met zich mee brengt doordat het bedrijf door een concurrent wordt ingehaald. Een tijd geleden belde iedereen met een Nokia, momenteel bellen de meeste mensen met een iPhone en straks waarschijnlijk met een Samsung. 

Waarom beleggen in bedrijven waarbij de kans op productaansprakelijkheid bestaat zoals een bio farmaceut. Vandaag wordt een medicijn ontwikkeld en kan de koers exploderen. Morgen sterven echter twee mensen naar aanleiding van dit medicijn, liggen er flinke claims en wil niemand meer dit medicijn gebruiken. 

Waarom beleggen in bedrijven die een gebrek hebben aan transparantie zoals banken en verzekeraars.

Wat dan wel?
Wij kijken liever naar bedrijven die iets produceren. Waarvan wij weten dat over vijf tot tien jaar ook nog vraag is naar de hun producten. Te denken valt hierbij aan een autobandenfabrikant. Ongeacht of een benzineauto, elektrische auto of hybride auto de toekomst heeft, zonder banden komen deze auto's niet verder. 

Nadat een eerste selectie van bedrijven is gemaakt, worden risico's verder uitgesloten. Zo wordt de voorkeur gegeven aan bedrijven die een sterke positie in de markt hebben en niet afhankelijk zijn van de grote spelers. Daarnaast is het ook van groot belang dat er geen bedrijven in de portefeuille komen die een zwakke financiële positie hebben. Voor deze bedrijven is het in zware tijden te moeilijk om het hoofd boven water te houden. De voorkeur gaat uit naar bedrijven die niet meer dan 25% aan vreemd vermogen hebben, zodat het bedrijf niet afhankelijk is van (externe) financierders. 

Zodra er een bedrijf is gevonden wat interessant is, is het wachten op Mr. Market. Aan de hand van financiële ratio's zoals koers/winst verhouding en EV/EBIT verhouding wordt de waardering van het bedrijf berekend. Zodra de signalen op groen staan en een bedrijf ondergewaardeerd is, dan is het moment daar om het winkelmandje vol te laden.

Actueel: De fout die veel beleggers maken
De onzekerheden van Ebola, Isis en Krim zorgden afgelopen jaar voor het afschrikken van beleggers. De risico aversie zorgde voor een geldstroom die vloeide vanuit mid cap bedrijven naar large cap bedrijven. De aandelenbeurzen stegen daarmee naar record niveaus. Beleggingsfondsen, trackers en pensioenfondsen kochten hiermee aandelen met de waanzin van de dag.

Aandelen zoals Facebook zorgden het afgelopen jaar voor een flinke stijging van de beurzen. Zo heeft Facebook inmiddels een beurswaarde van $ 171 miljard. Er wordt ruim 20 keer de omzet betaald voor dit bedrijf. De laatste keer dat wij dit hebben zien gebeuren was in 1998/1999 tijdens de tech-bubbel. Toen waren beleggers ook bereid om 20 tot 40 keer de omzet te betalen.

beleggers maurice

Zijn deze koersen gerechtvaardigd?

Een simpele vergelijking kan worden gemaakt tussen Tesla en BMW.
Tesla verkocht in 2013, 23.500 auto’s terwijl BMW 1,9 miljoen auto’s heeft verkocht. De verkoop beramingen voor 2014 zijn 35.000 auto’s voor Tesla ten opzichte van 2 miljoen auto’s voor BMW. De omzet van Tesla komt daarmee uit op $ 2 miljard, terwijl BMW een omzet weet te realiseren van $ 104 miljard. De boekhoudkundige winst voor Tesla komt uit op $ 103 miljoen, terwijl BMW een winst laat zien van $ 7,3 miljard. De beurs waarde van Tesla bedraagt momenteel $ 26 miljard, terwijl BMW ‘slechts’ een beurswaarde heeft van $ 69 miljard. Daarnaast spendeert Tesla voor Research en Development (R&D) $850 miljoen, terwijl BMW de laatste 10 jaar $ 41 miljard heeft uitgegeven aan R&D . Momenteel zijn beleggers bereidt om voor Tesla 14 keer de omzet te betalen, terwijl BMW te verkrijgen is voor minder dan 1 keer de omzet.

beleggers maurice
Lang leve Value beleggen!

What goes up, must come down. Na een forse stijging van de aandelenmarkten zal er ook een keer een forse correctie moeten komen. Op dat moment komen beleggers weer met beide voeten op de grond en zullen zich realiseren dat bedrijven die iets produceren veel meer waarde hebben. Beleggers die in 1998 de fout hebben gemaakt om aandelen te kopen tegen 20 tot 40 keer de omzet zoals ABN, ING en Aegon stonden toen ook al op het randje van het ravijn om de afgrond in te storten voor slechts een beetje extra rendement. Deze beleggers krabbelen op, maar bevinden zich nog steeds aan de voet van de berg. Beleggers die destijds de slimme keuze hebben gemaakt om te beleggen in producerende bedrijven met een sterke financiële positie, kijken omlaag en zien dat ze nieuwe hoogtes hebben bereikt, maar kunnen ook naar boven blijven kijken.

 

 

 

Nieuws

Nieuwsarchief

Meter

© 2008 - 2017 All Rights Reserved. Lunar Vermogensbeheer